ارزهای دیجیتال

هشدار روسیه در مورد استفاده از رمز ارزها در کلاهبرداری‌‌ها

به گزارش افق میهن، بر اساس بیانیه رسمی بانک مرکزی روسیه، تعداد پرونده های کلاهبرداری مالی در روسیه در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال قبل از آن تقریبا ۱۶ درصد افزایش یافته است. در یک یافته بسیار نگران کننده، مقامات روسیه فاش کردند که تقریباً در هر پرونده کلاهبرداری که بررسی شده است، مسائل مربوط به ارزهای دیجیتال وجود دارد. این نشان دهنده رویکرد عمدی کلاهبرداران برای استفاده از فضای ناشناس ارزهای دیجیتال برای فریب دادن قربانیان به دام است.

بهره برداری از هرج و مرج در فضای ارزهای دیجیتال از طریق طرح های هرمی

گزارش بانک مرکزی روسیه به تفصیل نحوه عملکرد این کلاهبرداری ها را شرح می دهد. این گزارش روند نگران کننده شرکت های هرمی و کارگزاران غیرقانونی را که از ارزهای رمزنگاری شده بهره برداری می کنند، نشان می دهد.

در این گزارش آمده است که در سال ۲۰۲۲، نیمی از پروژه‌های سرمایه‌گذاری تقلبی نیز از ارزهای رمزنگاری شده استفاده می‌کردند، در حالی که در سال ۲۰۲۳ این تعداد تقریباً همه طرح‌های هرمی را شامل می‌شد.

برخورد قانونی با کلاهبرداران

با وجود افزایش نگران کننده کلاهبرداری های رمزنگاری شده، گزارش بانک مرکزی روسیه نشانه های مثبتی را نشان می دهد. این گزارش بیان می‌کند که طول عمر پروژه‌های تقلبی کوتاه‌تر شده است و در نتیجه خسارت مالی کمتری به قربانیان وارد می‌شود.

علاوه بر این، مقامات مربوطه اقدامات پیشگیرانه ای را برای مبارزه با فعالیت های غیرقانونی انجام داده اند. بانک مرکزی مدعی است که بیش از ۵۷۰۰ شرکت نشانه هایی از فعالیت های مالی غیرقانونی از جمله شرکت های هرمی را کشف کرده اند. در نتیجه دسترسی به بیش از ۱۱۲۰۰ وب سایت مرتبط با این شرکت ها مسدود شد.

شروع رسیدگی کیفری و اداری

علاوه بر این، بانک مرکزی روسیه اعلام کرده است که با آژانس فدرال ضد انحصار و تنظیم کننده دولتی Roskomnadzor برای ادامه سرکوب این نوع فعالیت های غیرقانونی همکاری می کند.

لیستی از کلاهبرداری ها

بانک مرکزی این کشور همچنین فهرستی از کلاهبرداری‌های مالی مشکوک و طرح‌های هرمی را منتشر کرده است که شامل کسب‌وکارهای مختلف مانند گروه‌های رسانه‌های اجتماعی، بازی‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال، صرافی‌های ارزهای دیجیتال جعلی و کلاهبرداری‌های مشکوک به ربات‌های معاملاتی ارزهای دیجیتال است.

شایان ذکر است، این فهرست همچنین شامل چندین شرکت مظنون به اجرای کلاهبرداری‌های استخراج ارز دیجیتال است که اغلب سرمایه‌گذاران را با وعده ارائه مراکز ساختگی استخراج بیت‌کوین در سیبری جذب می‌کنند.

اهمیت هوشیاری سرمایه گذاران

گزارشی از بانک مرکزی روسیه به سرمایه گذاران یادآوری می کند که کلاهبرداری مالی مربوط به ارزهای دیجیتال در حال گسترش است. هوشیار باشید

با توجه به تمرکز کلاهبرداران بر روی ارزهای دیجیتال، مهم است که مردم نسبت به فرصت‌های سرمایه‌گذاری که خیلی خوب به نظر می‌رسند، احتیاط کنند، قبل از سرمایه‌گذاری در مورد هر پلتفرم یا پروژه به طور کامل تحقیق کنند، و مراقب پیشنهادات سرمایه‌گذاری ناخواسته باشند. مراقب باشید، به خصوص در مورد ارزهای رمزنگاری شده. سرمایه گذاران می توانند با آگاه ماندن و انجام تحقیقات دقیق از خود در برابر این کلاهبرداری های پیچیده محافظت کنند.









دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا