طلا و ارز

پیش بینی قیمت طلای جهانی / کمرنگ شدن شانس کاهش نرخ بهره آمریکا

به گزارش افق میهن، طلا هفته گذشته شتاب صعودی داشت و به بالاترین سطح خود از اوایل ژانویه یعنی ۲۰۶۰ دلار صعود کرد. با این حال، طلا بیشتر سودهای هفتگی خود را در روز جمعه از دست داد.

اظهارات مقامات فدرال رزرو ممکن است در این هفته در غیاب انتشار داده های مهم در تقویم اقتصادی، بر فلز گرانبها تاثیر بگذارد.

ارزش طلا در سایه بهبود بازار کار آمریکا کاهش یافت

طلا از تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی و کاهش بازدهی ایالات متحده در اوایل هفته سود برد و در روز دوشنبه بیش از ۰.۵ درصد افزایش یافت. خبر حمله هواپیمای بدون سرنشین به پایگاه آمریکایی در نزدیکی مرز اردن با سوریه که منجر به کشته شدن سه نفر و زخمی شدن بیش از ۲۰ سرباز شد، نگرانی ها را در مورد تشدید بحران در خاورمیانه افزایش داد.

پیش از اعلام سیاست پولی فدرال رزرو، قیمت طلا سه شنبه گذشته نسبتاً آرام بود، اما در محدوده مثبت بسته شد. روز چهارشنبه، فدرال رزرو طبق انتظار، نرخ بهره را بدون تغییر در ۵.۲۵ تا ۵.۵ درصد قرار داد. با این حال، فدرال رزرو تغییرات قابل توجهی در بیانیه سیاست ایجاد کرد و بخشی را حذف کرد که توضیح می دهد چگونه سیاست گذاران از شاخص های مختلف اقتصادی برای تصمیم گیری در مورد تشدید بیشتر سیاست های پولی خود استفاده می کنند.

در عوض، فدرال رزرو آمریکا اعلام کرد که بر آن نظارت خواهد کرد “تاثیر داده های به دست آمده بر چشم انداز اقتصادی” به ارزیابی سیاست ادامه خواهد داد.

به دنبال این اظهارنظرها، شاخص‌های اصلی وال استریت به شدت کاهش یافت و به دلار کمک کرد تا قدرت خود را افزایش دهد و از افزایش جفت ارز در پایان معاملات ایالات متحده جلوگیری کرد. پاول همچنین اذعان داشت که در صورت مشاهده ضعف غیرمنتظره در بازار کار، می توانند زودتر نرخ بهره را کاهش دهند.

به دنبال حرکت متلاطم بازار پس از نشست فدرال رزرو، بازدهی خزانه داری آمریکا در جلسه روز پنجشنبه آمریکا اندکی کاهش یافت و باعث افزایش قیمت طلا شد.

بازدهی ۱۰ ساله خزانه داری ایالات متحده پس از انتشار آمار مشاغل بیش از ۲ درصد کاهش یافت و به زیر ۳.۹ درصد رسید و به پایین ترین سطح خود از اواخر دسامبر رسید، در حالی که طلای جهانی به بالای ۲۰۶۰ دلار رسید.

وزارت کار ایالات متحده گزارش داد که در هفته منتهی به ۲۷ ژانویه ۲۲۴,۰۰۰ مورد ادعای اولیه بیکاری وجود داشت که از انتظارات بازار ۲۱۲,۰۰۰ بالاتر بود. علاوه بر این، PMI تولید ISM از ۴۷.۱ در دسامبر به ۴۹.۱ در ژانویه بهبود یافت، اما جزء اشتغال از ۴۷.۵ به ۴۷.۱ کاهش یافت.

قیمت طلا در روز جمعه کاهش یافت و بیشتر سودهای هفتگی خود را پس از گزارش مشاغل ژانویه پس داد. تعداد حقوق و دستمزدهای غیرکشاورزی در ایالات متحده ۳۵۳,۰۰۰ نفر افزایش یافت که به طور قابل توجهی از انتظارات بازار ۱۸۰,۰۰۰ فراتر رفت. این رقم از ۲۱۶۰۰۰ در نوامبر به ۳۳۳۰۰۰ افزایش یافت.

علاوه بر این، تورم دستمزد سالانه که با تغییر میانگین دستمزد ساعتی اندازه گیری می شود، به ۴.۵ درصد افزایش یافت. بازدهی ۱۰ ساله خزانه داری ایالات متحده با داده های مثبت به چهار درصد بهبود یافت و XAU/USD به زیر ۲۰۳۰ دلار سقوط کرد.

هیچ انگیزه ای برای هدایت طلا وجود ندارد

ISM گزارش PMI بخش خدمات خود را برای ژانویه در روز دوشنبه این هفته منتشر کرد. بر این اساس، در دی ماه شاخص PMI غیر تولیدی (موسسه ISM) در رقم ۵۳.۴ واحد منتشر شد که بالاتر از انتظار بازار (۵۲ واحد) بود. در همین راستا موسسه ولز فارگو اعلام کرد: قیمت‌های پرداختی در گزارش PMI بخش خدمات، از دیدگاه موسسه ISM که بالاترین درصد افزایش ماهانه از سال ۲۰۱۲ را به ثبت رسانده است، از کاهش نرخ بهره فدرال رزرو حمایت نمی‌کند. از سوی دیگر، نرخ بهره بالاتر، هزینه فرصت مالکیت جهانی طلا را افزایش می دهد و قدرت فروشندگان طلا را افزایش می دهد.

با این حال، کارشناسان بر این باورند که در حال حاضر هیچ محرکی وجود ندارد که بتواند قیمت جهانی طلا را کنترل کند. از این رو بازار جهانی طلا روز چهارشنبه تا زمان نگارش این گزارش در روندی خنثی بود.

همانطور که اشاره شد، اگر سیاستگذاران درها را برای کاهش نرخ بهره در ماه آینده باز بگذارند، انس می تواند قدرت خود را بازیابد. مقامات فدرال رزرو معتقدند اگر اقتصاد ایالات متحده مطابق انتظار عمل کند، می توان مسیر را برای کاهش نرخ بهره باز کرد. با این حال، مبارزه با تورم هنوز تمام نشده است.

برای گزارش های بیشتر به صفحه طلا و ارز مراجعه کنید.









دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا