ترندهای روز

پژوهش جدید: ترک سیگار در هر سنی خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

طبق یک مطالعه بزرگ، ترک سیگار در هر سنی به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک می کند. همچنین بیشترین کاهش خطر ابتلا به سرطان پس از دهه اول ترک سیگار رخ می دهد. به گفته محققان، میزان ابتلا به سرطان در افرادی که سیگار را حداقل به مدت ۱۵ سال ترک کردند در مقایسه با افرادی که به سیگار کشیدن ادامه دادند به نصف کاهش یافت.

بر اساس مقاله ای که در JAMA منتشر شده است، محققان کره ای دریافتند که خطر ابتلا به سرطان ریه در افرادی که قبل از ۵۰ سالگی سیگار را ترک می کنند در مقایسه با افرادی که به سیگار کشیدن ادامه می دهند، ۵۷ درصد کاهش یافته است. افرادی که در سن ۵۰ سالگی یا بیشتر سیگار را ترک کردند، در این مدت ۴۰ درصد کاهش خطر ابتلا به سرطان ریه را تجربه کردند. همچنین بروز سرطان ریه در این افراد ۴۲ درصد، سرطان کبد ۲۷ درصد، سرطان معده ۱۴ درصد و سرطان روده بزرگ ۲۰ درصد کاهش می یابد.

کاهش چشمگیر خطر سرطان با ترک سیگار

سرطان سالانه بیش از یک چهارم کل مرگ و میرها را در بریتانیا تشکیل می دهد که سرطان ریه شایع ترین آنهاست. سیگار باعث ایجاد حداقل ۱۵ نوع سرطان مختلف می شود که ریه ها، مثانه، معده، روده ها، کلیه ها و کبد را درگیر می کند. به طور کلی، دخانیات بزرگترین عامل قابل پیشگیری سرطان و مرگ و میر در این کشور است.

محققان می گویند:

“ترک سیگار، صرف نظر از سن شما، می تواند مزایای سلامتی قابل توجهی داشته باشد. افرادی که سیگار را پس از میانسالی ترک می کنند، در مقایسه با افرادی که به سیگار کشیدن ادامه می دهند، ۴۰ درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان ریه هستند. فکر نکنید که برای ترک سیگار دیر شده است. “

این تحقیق دو نکته کلیدی را مطرح می کند. یکی این است که ممکن است سال ها طول بکشد تا خطر سرطان در افرادی که ترک می کنند کاهش یابد. نکته دیگر این است که این کاهش برای کسانی که در سنین پایین تر سیگار را ترک می کنند بیشتر است.

به گفته محققان، ترک سیگار در هر سنی مزایای خود را دارد، اما اگر سیگاری‌های جوان‌تر بتوانند آن را ترک کنند، زندگی بیشتری به دست می‌آورند. محققان توصیه می کنند که سیگاری ها حداقل سالی یک بار سیگار را ترک کنند و از متخصصان کمک بگیرند.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا