ترندهای روز

پسر ۱۰ ساله اتریشی با جمجمه تولید شده توسط چاپگر سه‌بعدی نجات پیدا کرد

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (irtahlil.com):

پزشکان در اتریش با پروتز استخوانی که توسط چاپگر سه بعدی تولید شده بود موفق شدند جان پسری را نجات دهند.

فلیکس، نوجوان ۱۰ ساله اتریشی ساکن شهر سالزبورگ، پنج هفته پیش در حومه منطقه «اولریش شوگل» به جنگلداری مشغول بود که ناگهان جرثقیل دستی روی او افتاد و سرش به شدت مجروح شد.

وقتی پدر فلیکس او را بیهوش در جنگل پیدا کرد، جمجمه اش ترک خورده بود و خونریزی شدیدی داشت. او به بیمارستان دانشگاه سالزبورگ اتریش منتقل شد و در آنجا بود که نبرد واقعی بین زندگی و مرگ با زمان آغاز شد.

پزشکان ابتدا متوجه شدند که آسیب جمجمه بسیار جدی بوده و استخوان سر این نوجوان کاملا از بین رفته است. یوهانس پوپ، جراح مغز و اعصاب، می گوید: “آسیب وارد شده به جمجمه بیشتر یادآور زخم گلوله بود.” برای بازگرداندن مغز به حالت پایدار و از بین بردن تورم آن، نه تنها قسمت آسیب دیده، بلکه یک قسمت آسیب دیده را از بین می بردیم. بخش بسیار بزرگ تری از جمجمه.”

اینجا بود که گزینه پروتز برای جایگزینی جمجمه خیلی سریع مطرح شد. پزشکان معالج تصمیم گرفتند این استخوان را با استفاده از پلاستیک مخصوص در آزمایشگاه چاپ سه بعدی بیمارستان دانشگاه تولید کنند.

یکی از مزایای این جمجمه تولید شده با چاپگر سه بعدی این بود که خیلی سریع آماده شد، یعنی فقط در یک هفته. به گفته بیمارستان، این اتفاق در اروپا بی سابقه بوده است.

“وقتی چشمانش را باز کرد و از کما بیرون آمد، ما نمی دانستیم که آیا او هنوز ما را می شناسد، آیا می تواند حرکت کند، آیا او فلج است، آیا هنوز می تواند صحبت کند؟ و وقتی چشمانش را باز کرد و بلافاصله ما را شناخت، توانست. صحبت کردن و حرکت کردن، شگفت انگیز بود. این فقط یک معجزه برای ما بود.”

از آنجایی که این کودک هنوز در حال رشد است، سوال اینجاست که آیا پروتز باعث ایجاد مشکل در سر او می شود یا خیر؟ اما جراح مغز و اعصاب او از این بابت نگران نیست.

دکتر پوپ می گوید: “ما انتظار داریم که او بهبودی کامل پیدا کند و هیچ عفونت یا عارضه ای نداشته باشد.” یک سال دیگر، اساساً می‌توانیم به او بگوییم که دیگر واقعاً نیازی به نگرانی ندارد. امیدواریم بدون هیچ عارضه ای مراحل درمانی را طی کند.»

فلیکس اکنون از بیمارستان خارج شده است، اگرچه زخم بزرگی روی سر او وجود دارد که با رشد موهایش ناپدید می شود.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا