اخبار اقتصاد ایران

مسئولیت‌های دولت و بخش خصوصی برای پیشرفت اقتصادی

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار حدود یک هزار نفر از فعالان و تولیدکنندگان اقتصادی با اشاره به ظرفیت و توان کاملاً مؤثر بخش خصوصی در تحقق اهداف کلان اقتصادی، بر «حمایت دولت به‌ویژه رفع موانع در فضای کسب‌وکار» تأکید کردند. و “مسئولیت بخش خصوصی”. ضرورت مهم و اساسی بهبود وضعیت و پیشرفت چشمگیر کشور را برشمردند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای پس از شنیدن سخنان ۱۲ تن از فعالان تولید، خواستار پیگیری جدی دولت برای مطالبات مطرح شده از جمله تشکیل مجتمع‌های صنعتی چند جانبه، تامین مالی شرکت‌های متوسط ​​و کوچک و موضوع آبیاری نوین شدند.
آنها نمایشگاهی را که دیروز از آن بازدید کردند بسیار دلگرم کننده و برجسته خواندند و گفتند: متاسفیم که این تحولات برای مردم توضیح داده نشده است و اکثر مردم کشور از این گونه تلاش ها، موفقیت ها و ابتکارات بی اطلاع هستند که از جمله مواردی است. نعمت های خدا
رهبر انقلاب نمایشگاه دیروز و جلسه امروز را حقیقتی معنادار و روشن دانستند که بنگاه های بزرگ تولیدی بخش خصوصی در سال های متوالی رشد چشمگیری داشته اند که نشان دهنده وجود بخش خصوصی توانمند و قدرتمند است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به مسائل محدودکننده مانند تحریم‌ها و کم‌کاری برخی از دولت‌های گذشته، گفتند: تلاش و پیشرفت بخش خصوصی با وجود چنین موانعی، این امیدواری را ایجاد می‌کند که این بخش بتواند ایران را به رشد مطلوب برساند. برنامه پنج ساله هفتم یعنی رشد ۸ درصدی. .
وی «ابتکار» را واقعیت بارز نمایشگاه دیروز و نشست امروز دانست و گفت: ابتکار، نشان از نیروی انسانی نخبه است و وجود نیروی انسانی نخبه به عنوان ثروتی عظیم، پشتوانه ای مطمئن در گره گشایی از مسائل کلان، پیمایش دشوار خواهد بود. مسیرها و رسیدن به قله ایران.” .
رهبر انقلاب ناهماهنگی در موضوعاتی مانند آب، سوخت، برق و سایر حوزه‌ها را مانع کارهای بزرگ خواندند و افزودند: نیروی انسانی نخبه بخش خصوصی واقعاً می‌تواند گره‌ها را در این زمینه‌ها باز کند که نیاز به برنامه‌ریزی صحیح دارد. استفاده از ظرفیت فکری و عملی این بخش دارد
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، فعالیت در حوزه‌های مختلف بالادستی از جمله نفت، فولاد و گاز تا مشاغلی مانند صنایع دستی را نشان‌دهنده حوزه بسیار گسترده‌ای از مشارکت بخش خصوصی دانستند و گفتند: دستان قدرتمند و انگشتان نوآور فعالان این بخش‌ها منجر به افزایش اشتغال و کاهش فقر. تبدیل شد.
رهبر انقلاب احساس مسئولیت دولت و فعالان اقتصادی را لازمه استفاده بهینه از ظرفیت سرمایه های مردم دانستند و گفتند: مسئولیت دولت عموماً در جهت رفع موانع و بهبود فضای کسب و کار است.
وی نارضایتی برخی تولیدکنندگان در بازدید روز گذشته رهبری از نمایشگاه را نشان از عدم اقدام دولت به تذکراتی که سال گذشته به دولتمردان داده بودند، دانست.


رهبر انقلاب تاکید کردند: دولتمردان باید با جدیت پیگیر موضوع بهبود فضای کسب و کار و رفع موانع باشند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، نظارت دولت را مکمل حمایت از بخش خصوصی خواندند و گفتند: این نظارت که با دخالت متفاوت است را نمی‌توان نادیده گرفت.
برخی تخلفات در اجرای سیاست های اصلی اصل ۴۴ نمونه ای از مشکلاتی بود که رهبر انقلاب در تبیین مضرات عدم نظارت صحیح به آن اشاره کردند و گفتند: به همین دلیل در روند اجرای سیاست ها در اصل ۴۴، کارهای نامنظم انجام شد که هم به شرکت ها و هم به کشور لطمه زد. و مردم را هم زد.
وی در تشریح موانع موجود در فضای کسب و کار درون دولت به مشکلاتی از جمله مراکز تصمیم گیری متعدد، تصمیم گیری های متناقض در دستگاه های مختلف دولتی و تاخیر بی دلیل در صدور مجوز فعالیت ها اشاره کرد و گفت: چرا باید برای راه اندازی یک واحد خصوصی مذاکره کرد. شرکت بخش در صنایع بالادستی نفت باید ۳ سال طول بکشد یا بخشهایی مانند معدن و محیط زیست تصمیمات متناقضی در فعالیتهای بخش معدن بگیرند؟
حضرت آیت الله خامنه ای محدودیت منابع مالی در نتیجه کنترل نقدینگی را از دیگر مصادیق موانع دولت بر سر راه کسب و کار برشمردند و افزودند: کاهش و توقف رشد نقدینگی سیاست صحیحی است و تلاش دولت در این زمینه تا حدودی موثر بوده است. اما محدودیت ایجاد شده در منابع اختصاص داده شده توسط بانک ها به کارگران تولیدی نباید به سمت بنگاه های کوچک و متوسط ​​باشد. نه اینکه همین منابع محدود در اختیار شرکت های دولتی یا شرکت های خاص و هوشمند با ارتباطات گسترده قرار گیرد که مدیریت اصلی حل این مشکل با بانک مرکزی هستند. رهبر انقلاب تاکید کردند: موانع درون دولتی در فضای کسب و کار باید با مشورت دولت تصمیم گیری شود. رئیس جمهور و مدیریت معاون اول باید برکنار شوند. حضرت آیت الله خامنه ای برخی موانع بهبود فضای کسب و کار مربوط به خارج از حکومت را مانند دستگاه قضایی یا نیروهای مسلح خواندند و گفتند: سران قوا در جلسه ای که با اختیارات لازم تشکیل می شود، این موانع را برطرف خواهند کرد. موانع حل کنید و اگر به هر دلیلی نشد به رهبری منتقل کنید.
وی وظایف بخش خصوصی را در فرآیند استفاده بهینه از ظرفیت این بخش مهم دانست و گفت: انضباط، رعایت مقررات، پایبندی به قوانین و مقررات و بهداشت حرفه ای از وظایف اصلی بخش خصوصی است. که باید زیر نظر دولت انجام شود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای حمایت و حمایت دولت‌های دنیا از شرکت‌ها و بنگاه‌های بزرگ خود را یکی از عوامل موفقیت این شرکت‌ها دانستند و گفتند: یکی از کمک‌های اساسی دولت به بخش خصوصی، کمک به توسعه صادرات است. و بازارهای خارجی بخش مشترک دولت و خصوصی باید تقویت شود. وی با اشاره به وجود مشکلات خارجی از جمله تحریم و دشمنی بدخواهان گفت: این موارد بی شک مضر است و برای کشور مشکل ایجاد می کند اما می توان از این مسائل به عنوان فرصت استفاده کرد که جوانان ما از این فرصت استفاده کردند. و امروز تسلیحات یا دستاوردهای نظامی به علم شگفت انگیزی مانند پیشرفت در بخش فضایی و پرتاب ماهواره ای مانند ثریا دست یافته ایم که اگر تحریم ها نبود امروز به آن دست نمی یافتیم. رهبر انقلاب در جمع بندی سخنان خود فرمودند: در صورت مدیریت لازم و حمایت صحیح بخش خصوصی، پیشرفت چشمگیر ایران به دلیل ظرفیت بالا، ثروت طبیعی فراوان، نیروی انسانی نخبه و ارتباطات خوب، به واقعیت ملموس تبدیل خواهد شد. بین دولت و مردم
در ابتدای این جلسه که برخی از مقامات دولتی نیز حضور داشتند، ۱۲ نفر از حاضران
• سرپرست خانم مریم گل آبادی; رئیس هیئت مدیره شرکت دانش بنیان نگین تولید کننده بذر هیبرید گیاهی و صیفی
و آقایان:
• سید امیر رضویان; مدیرعامل شرکت داروسازی دکتر عبیدی قدیمی ترین و بزرگترین تولید کننده دارو در ایران
• حامد باقری روزگار; مدیرعامل پیام رسان روبیکا
• رضا محمد جعفر; مدیر عامل شرکت سلبون تولید کننده انواع پوشاک
حسین مقدسی; مدیرعامل شرکت پارس جاهد رتبه اول تولید ابزار دقیق در کشور
• علی اصغر پورمند; مدیرعامل هلدینگ میدکو، تولید کننده و فعال در حوزه صنعت معدن
• مهدی کیاسری; مدیرعامل شرکت کشاورزی پایدار دانش بنیان خاورمیانه، طراح و سازنده فناوری آبیاری هوشمند در بخش کشاورزی
• محمدعلی رستگر; رئیس هیئت مدیره شرکت تامین مالی بانک مسکن فعال در حوزه مالی و سرمایه گذاری
• علی پژوهان; مدیر عامل مانا پاک، تولید کننده در صنعت پنل های خورشیدی
• علی جلایی مرادزاده; رئیس هیئت مدیره شرکت کلور تولید کننده لوازم خانگی
• علیرضا صادق آبادی; مدیرعامل هلدینگ توسعه انرژی پاسارگارد فعال در توسعه میادین نفت و گاز
• و محسن قدیری; مدیرعامل هلدینگ پتروپالایش اصفهان بزرگترین تولیدکننده گازوئیل در کشور
آنها آخرین دستاوردها، پیشنهادات و نکات خود را بیان کردند.
لزوم نوسازی و سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های صنعت داروسازی، حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی برای جلب رضایت کاربران، لزوم همراهی بوروکراسی اداری با روش‌های نوین کسب‌وکار، نیاز کشور به تشکیل مجتمع‌های صنعتی بزرگ و چندوجهی به منظور پایداری خودکفایی و رقابت بین‌المللی، ضرورت احداث کارخانه‌های ملی برای تولید قطعات، اساس لوازم خانگی، ضرورت تشکیل بانک‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های ثروت‌آفرین، ثبات در مقررات به‌ویژه در حوزه صادرات، ایجاد نوین فرآیند اجباری آبیاری اراضی کشاورزی، بازنگری در سرفصل های تحصیلات تکمیلی در رشته های دانشگاهی در رشته کشاورزی، بازنگری قوانین در حوزه صنایع نفت و گاز، توجه بیشتر به روش های مالی زنجیره تامین و هدایت اعتباری در زنجیره تولید. همچنین تجمیع نظام های مالیاتی و اعطای تسهیلات از جمله محورهایی بود که تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی در دیدار با رهبر انقلاب مطرح کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا