اخبار اقتصاد ایران

ثبات ۸ ماهه نرخ دلار آرامش قبل از طوفان بود

وحید شقاقی شهری درباره دلایل افزایش نرخ ارز و ادامه روند صعودی نرخ دلار گفت: نرخ ارز یک متغیر وابسته است و در هر کشوری هر اتفاقی بیفتد نتیجه آن اتفاقات در شاخص های حیاتی خود را نشان می دهد. مانند تورم، رشد اقتصادی و غیره. بنابراین وقتی از نرخ ارز صحبت می کنیم باید عواملی را در نظر بگیریم […]

وحید شقاقی شهری درباره دلایل افزایش نرخ ارز و ادامه روند صعودی نرخ دلار گفت: نرخ ارز یک متغیر وابسته است و در هر کشوری هر اتفاقی بیفتد نتیجه آن اتفاقات در شاخص های حیاتی خود را نشان می دهد. مانند تورم، رشد اقتصادی و غیره. بنابراین وقتی صحبت از نرخ ارز می شود باید عوامل پشت صحنه ای که باعث بی ثباتی در بازار ارز می شود را ردیابی و جستجو کرد.
وی با اشاره به ریشه های بی ثباتی نرخ ارز در ایران گفت: وقتی از نرخ ارز صحبت می کنیم باید مسائل اقتصاد سیاسی را هم در نظر بگیریم و اساسا ناخودآگاه اقتصاد سیاسی را در این زمینه تحلیل می کنیم. مهمترین ریشه بی ثباتی های ارزی به عدم تعادل تجاری ایران برمی گردد و یکی دیگر از علل عدم تعادل در حساب سرمایه است. همچنین عامل سوم تورم حاکم بر اقتصاد ایران است، زیرا نرخ ارز و تورم بر یکدیگر تأثیر می‌گذارند، البته تورم ریشه‌های دیگری نیز دارد که مهم‌ترین آن عدم تعادل کلان اقتصادی است و تأثیر هرگونه عدم تعادل از جمله عدم تعادل در انرژی آب، صندوق های بازنشستگی، بانک ها و… در کسری بودجه می بینیم.
این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: در اقتصادی که نرخ تورم بالای ۴۰ درصد دارد در حالی که متوسط ​​تورم جهانی کمتر از ۵ درصد است این شکاف نرخ تورم قطعا در نرخ ارز خود را نشان می دهد.
شقاقی شهری ادامه داد: در بحث حساب سرمایه با این روند مواجه هستیم. در حالی که ورود سرمایه وجود ندارد، شاهد خروج سرمایه از کشور هستیم و با تشدید خروج سرمایه، فشار بر بازارساز ارز افزایش می یابد. همچنین علاوه بر خروج سرمایه به دلیل مهاجرت، تمایل ایرانیان به دریافت خدمات در خارج از کشور و گردشگری و… با موضوع قاچاق نیز مواجه هستیم که یک اقتصاد زیرزمینی محسوب می شود و نیاز به منابع ارزی دارد.
وی با اشاره به عدم تعادل تجاری در اقتصاد ایران گفت: وقتی نفت را کنار بگذاریم، عدم تعادل تجاری خودنمایی می کند به طوری که در ۹ ماهه امسال شاهد کسری حدود ۱۰ میلیارد دلاری در تجارت غیرنفتی بودیم. اگرچه این کسری با درآمد نفتی پوشش داده می‌شود، اما این روند افزایشی نرخ ارز، نااطمینانی‌های آینده را پیش‌بینی می‌کند و به ما هشدار می‌دهد که در آینده در صورت تشدید تحریم‌های نفتی، بر شدت عدم تعادل غیرنفتی نیز افزوده می‌شود و این عدم قطعیت‌ها در افزایش نرخ ارز دلار را نشان می دهند.


این کارشناس اقتصادی افزود: بخشی از نارضایتی بازرگانان به این دلیل است که بخش واقعی اقتصاد ایران عملکرد خوبی ندارد و بنابراین نمی تواند محصولات صادراتی با کیفیت و رقابتی داشته باشد. از طرفی اقتصاد ۸۵ میلیونی نیاز به واردات دارد و امکان کاهش بیش از حد واردات وجود ندارد، بنابراین این ناهماهنگی تجاری به نوعی خود را در ضعف بخش واقعی اقتصاد ایران نشان می دهد.
شقاقی شهری با بیان اینکه همه این مسائل بر نرخ ارز تاثیر دارد و علت افزایش بیش از ۶ هزار تومانی نرخ دلار در روزهای اخیر را تشدید ریسک های اقتصادی عنوان کرد. لازم به ذکر است که ترامپ در ایالت دوم پیروز شد و پیشتاز است و دموکرات ها نیز نسبت به پیروزی ترامپ ابراز نگرانی کرده اند.
وی گفت: نتایج نشان می دهد هر چه به انتخابات آمریکا نزدیک شویم نرخ دلار در ایران افزایش پیدا می کند و دلیل آن هم استراتژی جمهوری خواهان است و ما از این استراتژی در ایران و دوره گذشته زخمی شدیم. از دوران ریاست جمهوری ترامپ و کمپین فشار بزرگی که ترامپ شروع کرد.” کردستان و یکی از پیامدهای این کمپین کاهش فروش نفت ایران به کمتر از ۳۰۰ هزار بشکه در روز بود، زیرا تحریم های شدیدتری علیه ایران اعمال شد. الان هم ترامپ در سخنرانی هایش از هر تریبونی در مورد ایران صحبت می کند و تحریم های فلج کننده علیه ایران اعمال می کند و فشار اقتصادی را تشدید می کند و بایدن امتیاز نفت به ایران داده است و این اظهارات نشان می دهد که ذهنیت ترامپ همچنان در ادامه راه بزرگ است. کمپین فشار علیه ایران
این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: این مسائل بر نرخ ارز تاثیر می گذارد زیرا نرخ ارز آینده را پیش بینی می کند و مردم به دلیل نگرانی از آینده و حفظ قدرت خرید خود ترجیح می دهند ریال را به دلار و طلا و هر دارایی مقاوم دیگری تبدیل کنند. به تورم اگر سال آینده مقاوم باشد اقدام می کنند.
وی ادامه داد: از سوی دیگر رویکردی که قرار بود تاب آوری اقتصاد را افزایش دهد کنار گذاشته شد و بحث اقتصاد مقاومتی اجرایی نشد و الان هم در دولت فکری برای درک درستی از اقتصاد نیست. تلاطم های آینده و جذب تاثیر.
این کارشناس اقتصادی درباره ادعای دولت مبنی بر اینکه تنها دلیل افزایش نرخ ارز تنش های اخیر است، تاکید کرد وگرنه نرخ دلار در ۸ ماهه امسال ثابت می ماند. خیلی زیاد بود. امسال را با تنش زدایی بین کشورمان و عربستان شروع کردیم و به توافقات شانگهای و بریکس و آزادسازی منابع ارزی ایران در کره جنوبی و عراق رسیدیم و بارها بحث مذاکرات هسته ای مطرح شد. همه اخبار مثبت بود و انتظارات تورمی تا حدودی فروکش کرد. انجام داد
شقاقی شهری بیان کرد: اما این آرامش قبل از طوفان بود زیرا اقتصاد ایران پس از تحولات ۵ سال اخیر در دوران ریاست جمهوری بایدن وارد دوره تنفسی شد اما انتخابات آمریکا همیشه یکی از موضوعات کلیدی است و این موضوع حائز اهمیت است. به دلیل ضعف و شدت تحریم ها. و نتیجه انتخابات ایران تشدید تحریم ها برای ایران است. وی افزود: بایدن استراتژی کج و واگیردار را با ایران آغاز کرد که پس از آن صادرات نفت افزایش یافت، هرچند دلار وارد ایران نمی شود اما می توانستیم از هند و چین کالا را ترخیص کنیم و در نتیجه التهاب تا حدودی کاهش یافت. واضح بود که با نزدیک شدن به انتخابات آمریکا، انتظارات تورمی افزایش خواهد یافت. به گزارش ایلانا؛ این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: نتیجه این تنش ها در متغیرهای اقتصادی خود را نشان می دهد چرا که وقتی صحبت از انتخابات آمریکا می شود به این معناست که تحریم ها تشدید می شود و به دنبال آن صادرات نفت کاهش می یابد و در نتیجه افزایش می یابد. در عدم تعادل تجاری، افزایش عدم تعادل ارز و در نهایت فشار بر بازار. ارز در انتظار ماست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا