اقتصاد جهان

تقاضای جهانی برای طلا در سال 2023 رکورد زد

به گزارش خبرگزاری افق میهن به نقل از شین هوا، گزارش منتشر شده از سوی شورای جهانی طلا نشان می دهد که کل تقاضای جهانی برای این فلز گرانبها اعم از معاملات بورسی و غیر بورسی در سال گذشته به ۴۸۹۹ تن رسید که بالاترین میزان در تاریخ است. در نظر گرفته شده است.

بر اساس اعلام این شورا، تقاضای طلا از سوی بانک های مرکزی جهان در سال ۲۰۲۳ به ۱۰۳۷ تن رسید که دومین تقاضای طلا از سوی این بانک ها است.

در این گزارش آمده است که صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله با پشتوانه طلا (ETF) برای سومین سال متوالی خروجی سالانه را ثبت کردند و در سال ۲۰۲۳ ۲۴۴ تن از دست دادند.

از سوی دیگر، بازار چین در سال گذشته ۱۰ تن طلا به صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله اضافه کرد که مجموع دارایی های ETF طلای این کشور را تا پایان سال ۲۰۲۳ به ۶۱.۵ تن رساند.

تقاضای جهانی برای شمش و سکه طلا نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳ درصد کاهش یافت، در حالی که تقاضای مصرف کنندگان برای جواهرات به ۲۰۹۳ تن افزایش یافت.

بر اساس این گزارش، بهبود اقتصادی چین باعث افزایش تقاضا برای جواهرات طلا شده و این کشور به موتور اصلی رشد برای بازار جهانی طلا تبدیل شده است.

سال گذشته مجموع عرضه جهانی طلا نسبت به سال قبل ۳ درصد افزایش یافت. تولید طلای این معدن در سال ۲۰۲۳ نسبت به مدت مشابه سال قبل یک درصد افزایش یافت و به ۳۶۴۴ تن رسید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا