ورزشی

ایران و ژاپن؛ یک رقابت پایاپای در جام ملت های آسیا

تیم ملی ایران و ژاپن تا کنون ۱۸ بار به مصاف یکدیگر رفته اند که حاصل این درگیری ها ۶ پیروزی برای ایران، ۶ پیروزی برای ژاپن و ۶ تساوی بوده است. بنابراین در دعواهای این دو قدرت فوتبال آسیا کار به یک اندازه پیش می رود. در این بازی ها در مجموع ۴۰ گل به ثمر رسید که سهم ایران ۱۹ گل و سهم ژاپن ۲۱ گل بود.

بازی اول

اولین بازی دو تیم در روز شانزدهم اسفند سال ۱۳۲۹ در مرحله نیمه نهایی بازی های آسیایی ۱۹۵۱ با تساوی بدون گل به پایان رسید. چون در آن سال ها قانون ضربات پنالتی وجود نداشت، بنابراین این بازی دو روز بعد تکرار شد و این بار تیم ملی ایران با نتیجه ۳ بر ۲ حریف شرقی خود را شکست داد تا اولین پیروزی مقابل این حریف را ثبت کند.

بهترین برد

بهترین برد ایران مقابل ژاپن ۲-۰ در سال ۱۳۶۵ بود و بهترین برد ژاپن مقابل ایران در سال ۱۳۹۷ با نتیجه ۳-۰ بود که در دوره قبلی جام ملت های آسیا به دست آمد.

فاصله بین تخته ها

بیشترین فاصله بین دو برد تیم ژاپن چهار بازی (دو برد برای ایران و دو تساوی) و بیشترین فاصله بین دو برد برای ایران سه بازی (دو برد برای ژاپن و یک تساوی) است. ضمن اینکه در تاریخ بازی های ایران و ژاپن هیچ یک از دو تیم در دو بازی متوالی پیروز نشده اند.

مسابقات جام ملت ها

به جز آخرین بازی دو تیم که در یک هشتم بود بهمن سال ۲۰۱۷ در دوره قبلی جام ملت‌ها که در ورزشگاه هزا بن زاید برگزار شد، اشاره شد که دو تیم سه بار دیگر در جام ملت‌های آسیا به مصاف یکدیگر رفته‌اند. بازی اول ۱۳ آذر ۱۳۶۷ در جام ملت های ۱۹۸۸ و در ورزشگاه سحیم بن حمد دوحه برگزار شد که بدون گل مساوی شد. بازی دوم ۱۲ آبان سال ۱۳۷۱ در جام ملت های ۱۹۹۲ در ورزشگاه پارک مین هیروشیما برگزار شد که میزبان با گل کازیوشی میورا که در سن ۵۶ سالگی (!) هنوز فوتبال بازی می کند، یک بر صفر پیروز شد و سومین بازی هفتمین بازی بود. . مرداد در سال ۲۰۰۴، در جام ملت های ۲۰۰۴ در ورزشگاه المپیک چونگ کینگ بود که بدون گل مساوی شد.

۱۳ بازیکن مقابل ژاپن گل زدند

در مجموع ۱۳ بازیکن ایرانی با پیراهن تیم ملی ایران موفق به گلزنی به تیم ژاپن شده اند. وحید هاشمیان و مهدیقلی مسعود انصاری متوفی سال ۱۳۵۷ دو گل به ژاپن زدند و خداداد عزیزی، رضا حسن زاده، فرشاد پیوس، صمد مرفاوی، سید مهدی ابطحی، ناصر محمد خانی و زنده یادان فریبرز اسماعیلی برومند حمید شیرزادگان و حمید شیرزادگان. همچنین هر کدام یک گل به ثمر رساندند. حریف تیم ملی را شکست داده است.

ترابی تنها گلزن تیم فعلی است

از بازیکنان همین گله به ژاپن باید به مهدی ترابی اشاره کرد. بازیکن فعلی تیم ملی که در بازی با سوریه در دقیقه ۱۱۹ وارد زمین شد و یکی از پنالتی های ایران را مقابل این تیم به ثمر رساند. ترابی در بازی دوستانه ایران و ژاپن که ۲۱ مهر سال ۲۰۱۴ در ورزشگاه آزادی تهران برگزار شد و با تساوی ۱-۱ به ایران گل زد تا تنها ملی پوش فعلی تیم ملی باشد که مقابل ژاپن گلزنی کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا