ترندهای روز

«اژدها وارد می‌شود»؛ از سال نو چینی چه می‌دانیم؟ در چه کشورهایی جشن گرفته می‌شود و چگونه؟

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (irtahlil.com):

سال نو چینی یکی از مهم ترین جشن ها در چین و تعدادی از کشورهای آسیای شرقی است. در هر سال ۱۲ نماد حیوان بر اساس ترتیب خاصی افق میهن می شود تا آن حیوان نماد آن سال شود. امسال نوبت ورود اژدها است.

اما اولین روز سال نو چینی هر سال تغییر می کند، اما بازه زمانی آن همیشه بین ۲۱ ژانویه تا ۲۰ فوریه است. سال نو چینی در سال ۲۰۲۴ در روز شنبه، ۱۰ فوریه است.

تاریخچه سال نو چینی به یک افسانه قدیمی باز می گردد. مردم چین بر این باورند که هزاران سال پیش هیولایی به نام نیان (به معنی سال) که حیوانی وحشی با دندان ها و شاخ های تیز بود، در ابتدای هر سال به روستایی حمله می کرد. مردم آن روستا برای مقابله با آن هیولا چاره ای اندیشیدند و با آتش زدن هیزم های بامبو و ایجاد سر و صدا و روشنایی او را نجات دادند. این سنت از نسلی به نسل دیگر منتقل شده و هنوز هم باقی مانده است، به همین دلیل سال نو چینی با ترقه و آتش بازی همراه است و با پوشیدن لباس های قرمز، حتی هدایای نقدی را در پاکت های قرمز می گذارند.

چرا سال اژدها است؟

اگرچه تقویم زودیاک چینی بسیار پیچیده است، اما بهترین آن یک چرخه ۱۲ ساله است که توسط ۱۲ حیوان مختلف نشان داده می شود: موش، گاو، ببر، خرگوش، اژدها، مار، اسب، بز، میمون، خروس، سگ و خوک.

علامت حیوان زودیاک شخصی شما بر اساس سال تولد شما تعیین می شود، به این معنی که تعداد زیادی نوزاد اژدها در سال ۲۰۲۴ متولد خواهند شد. متولدین سال ۲۰۲۵ نیز مار خواهند بود.

پیروان بر این باورند که شانس هر علامت زودیاک چینی تا حد زیادی به موقعیت تای سویی بستگی دارد. Taisui نام خدایان ستاره ای است که تصور می شد در جهت مخالف مشتری می چرخند.

جشن های سال نو چینی معمولاً ۱۵ روز طول می کشد. با این حال، بیشتر آماده سازی ها یک هفته قبل از سال نو انجام می شود. کیک و پودینگ جشن در بیست و چهارمین روز آخرین ماه سال درست می شود. اعتقاد بر این است که خوردن این غذاها منجر به بهبود شرایط و رشد در سال آینده خواهد شد.

هیچ آمادگی برای سال نو بدون آویزان کردن بنرهای قرمز با جملات فرخنده در خانه کامل نمی شود.

طبق سنت در بیست و هشتمین روز از آخرین ماه سال که مصادف با ۱۹ بهمن امسال است، باید نظافتی عالی در منازل انجام شود. هدف این است که خانه را از شر هر بدشانسی که در طول سال گذشته انباشته شده است خلاص کنید و تا ۲۲ بهمن دیگر چیزی را تمیز نکنید، در غیر این صورت تمام اقبالی که در شروع سال جدید وارد شده است از بین می رود.

یک شام بزرگ خانواده معمولاً در شب سال نو برگزار می شود که امسال در ۹ فوریه برگزار می شود.

منو به دقت افق میهن شده است تا شامل غذاهای مرتبط با شانس باشد. از جمله این غذاها می توان به ماهی، پودینگ و غذاهایی مانند کوفته که شبیه شمش های طلا هستند اشاره کرد.

روز سوم سال نو: بازدید از معبد

سومین روز سال نو چینی، دهان سرخ نامیده می شود. اعتقاد بر این است که در این روز مشاجره بیشتر رخ می دهد، بنابراین مردم از تعاملات اجتماعی اجتناب می کنند و در عوض به معابد می روند.

روز هفتم: روز تولد مردم

هفتمین روز سال نو چینی زمانی است که نوا، الهه مادر چینی، بشریت را آفرید، به همین دلیل به آن روز تولد بشریت می گویند.

جوامع مختلف در آسیا در این روز غذاهای متفاوتی برای تولد سرو می کنند.

روز پانزدهم: جشنواره فانوس

مهمترین رویداد کل سال نو چینی، جشن فانوس، در پانزدهمین و آخرین روز از دوره سال نو برگزار می شود. در جشن فانوس، اولین ماه کامل سال جشن گرفته می شود و پایان زمستان و آغاز بهار است.

مردم در این روز فانوس ها را روشن می کنند تا نمادی از بیرون راندن تاریکی و آوردن امید به سال آینده باشد.

علاوه بر چین، مردم بسیاری از کشورهای آسیایی از جمله ویتنام، برونئی، کامبوج، اندونزی، مالزی، میانمار، فیلیپین، سنگاپور و تایلند آغاز سال نوی چینی را جشن می گیرند.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا