اخبار بورس

انتخابات مجلس بر روند بورس تاثیر دارد؟

چیزی را گزارش کنید نبض بازار سهامرویدادها و اتفاقات سیاسی یکی از مهم ترین عوامل تأثیرگذار بر بازارهای مالی و به ویژه بورس به شمار می روند. خطرات ناشی از جنگ و همچنین رویدادها و بحران های سیاسی از مهم ترین عواملی هستند که منجر به نوسانات در بازار سهام می شوند. از جمله مسائل و رویدادهای سیاسی که بر بازار سرمایه تاثیر خواهد گذاشت می توان به انتخابات سراسری اشاره کرد. انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی از مهم ترین انتخاباتی است که هر چهار سال یک بار در کشور برگزار می شود.

پایان امسال یکی از مهمترین اتفاقات سیاسی و سرنوشت ساز ۴ سال آینده خواهد بود. باور ذهنی مردم در بازار سرمایه این است که هر چهار سال یکبار که انتخابات سراسری برگزار می‌شود، تاثیر مثبتی بر بازار سرمایه دارد و با توجه به انتخابات سراسری دوازدهم پیش‌رو، این انتظار وجود دارد که این اتفاق بیفتد. که در اسفند ۱۴۰۲ اتفاق می افتد، ماه آینده شاهد تاثیر مثبت آن بر بازار سرمایه خواهیم بود.

آیا انتخابات عمومی بر بازار سهام تأثیر می گذارد؟

توسعه بورس در نیمه دوم سال های قبل از انتخابات شورای اسلامی نشان می دهد که اگرچه در برخی از دوره های این انتخابات شاهد توسعه بسیار خوبی در بورس بودیم، اما در دوره هایی توسعه بورس نیز به جای تسویه حساب، چرخشی منفی گرفت. بنابراین به نظر می رسد انتخابات مجلس نیز مانند انتخابات ریاست جمهوری نمی تواند تاثیر زیادی بر بازار سرمایه داشته باشد و انتخابات شوراها و جلسات کارشناسی در آستانه انتخابات نسبت به دو انتخابات دیگر دارای نوسانات قابل توجهی کمتر است.

البته هر ریسکی چه سیاسی و چه اقتصادی بر جو حاکم بر بازار سرمایه تاثیر دارد. اگر فضای انتخابات مجلس با تنش و درگیری های سیاسی جناح های مختلف همراه شود، تاثیر منفی بر بازار سرمایه خواهد گذاشت. با این حال، اگر چنین تنش هایی وجود نداشته باشد، ریسک سیاسی کمتر خواهد بود.

رابطه شاخص کل با انتخابات دوره های قبل

مشاوره گرفت

انتخابات مجلس نهم در نیمه دوم سال ۹۰ برگزار شد اسفند در ماه گذشته، شاخص کل نه تنها نتوانست بازدهی مثبتی را ثبت کند، بلکه با افت ۴ درصدی از بالاترین سطح ۲۶ هزار واحدی به ۲۵ هزار واحد سقوط کرد. در این مدت ارزش معاملات خرد با افزایش ۹۳ درصدی از ۹۵۴ میلیارد تومان در یک ماه گذشته. مهر ۹۰ تا ۱۸۴۴ میلیارد تومان در ماه اسفند ۹۰ رسید

۱۰. مونتاژ

انتخابات سراسری دهم شرایط مثبت تری را برای بازار سرمایه به ارمغان آورد. تا زمانی که شاخص کل از سطح ۶۱۰۰۰ واحد ۳۰ درصد رشد کرد. مهر ۹۴ تا بیش از ۸۰۰۰۰ واحد اسفند دریافتی سال ۹۴ در این مدت شاخص متعادل نیز با ۳۹ درصد افزایش از محدوده ۹۵۰۰ واحد به محدوده ۱۳۳۵۰ واحد رسید. ارزش ریز تراکنش ها نیز کل است مهر ۹۴ ظرف یک ماه به ۱۵۳۷ میلیارد تومان رسید اسفند ۴۷۹ درصد افزایش یافت و به ۸۹۰۰ میلیارد تومان رسید.

البته می توان گفت رشد بازار در نیمه دوم سال جاری به دلیل انتخابات و خوش بینی های پیرامون آن نیست. سال ۹۴ یکی از مهم‌ترین سال‌های دهه‌های اخیر ایران بود که تنش‌های فراوان در عرصه مذاکرات هسته‌ای و بین‌المللی سرانجام به توافق برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) در آن سال انجامید و همین امر باعث شد تا بازار سهام سقوط در آن زمان مورد استقبال خریداران قرار گرفت. این عامل باعث افزایش ارتفاع نمایشگاه در سالن شیشه ای شد.

۱۱. مجلس

آخرین انتخابات مجلس که تا به امروز برگزار شده است در یازدهمین دوره سال جاری است اسفند ۲۰۱۸ انجام شد. مهر در ماه ۲۰۱۸، شاخص کل به بیش از ۳۱۱۰۰۰ واحد رسید. اسفند ب۷۰ درصد بازدهی مثبت به سفارش ۵۱۳۰۰۰ دستگاه نزدیک شده بود. در این مدت شاخص همگن از ۹۰ هزار واحد به ۱۷۷ هزار واحد افزایش یافت. ارزش معاملات خرد نیز از یک ماه به بعد ۱۱۲ درصد افزایش یافت مهر ۹۸ که در بازه زمانی یک ماهه حدود ۵۶ میلیارد تومان می شود اسفند ۹۸ به ۱۱۹ میلیارد تومان رسید.

مجلس دوازدهم

دوازدهم اسفند امسال انتخابات دوازدهمین دوره شورای اسلامی شهر برگزار می شود. شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان تابستان امسال در سطح ۲ میلیون و ۱۲۱ هزار واحد به کار خود پایان داد. باید زود دیده بشه اسفند شاخص کل به کدام کانال خواهد رسید؟ بازارهای مالی تقریباً از نیمه دوم سال به دلیل سیاست های انقباضی دولت دچار رکود شده اند. کمتر از یک ماه تا دوازدهمین دوره انتخابات شورای اسلامی در ۲۰ دی ماه باقی مانده است. اسفند در بقیه ماه، بازار سهام در یک رکود نسبتا شدید باقی می ماند و نیاز به انگیزه های رشد قوی تری دارد.

واکنش بازار سهام در ۱۷ کشور

تحلیلگران سیتی بانک واکنش‌های بازار سهام در ۱۷ کشور (به استثنای دوره‌های بی‌ثباتی بازار مانند بحران مالی و اپیدمی کرونا) را به برگزاری انتخابات ارزیابی کردند. برخلاف انتظار، نتایج این تحلیل‌گران نشان می‌دهد که انتخابات عموماً تأثیر قابل‌توجهی بر بازار سهام ندارد. به گفته این تحلیلگران، بازارهای سهام کشورهای توسعه یافته در روزهای قبل از انتخابات با نوسانات و بی ثباتی جزئی مواجه می شوند، اما معمولاً در روزهای قبل و بعد از انتخابات با رشد محدودی مواجه هستند. به عنوان مثال در بازارهای سهام آمریکا تا زمان انتخابات، روند بازار صعودی است و پس از انتخابات نیز این روند ادامه داشته است. بخش های چرخه ای به ویژه در روزهای پس از انتخابات رشد مثبتی داشتند. در عین حال، اگرچه شاخص نوسانات VIX به طور معمول در طول انتخابات افزایش می یابد، اما پس از انتخابات تمایل به کاهش دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا