ترندهای روز

افشای راز تلخ و کوچک دشواری کاهش وزن؛ ۵ توصیه به آنهایی که همیشه در مسیر لاغر شدن ناکام مانده‌اند

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (irtahlil.com):

اگر فکر می کنید کاهش وزن و حفظ آن سخت است، تنها نیستید زیرا مطالعات نشان داده اند که کاهش وزن طولانی مدت واقعا سخت است.

تخمین ها متفاوت است، اما اعتقاد بر این است که بیش از ۸۰ درصد از افرادی که مقدار قابل توجهی از وزن خود را از دست می دهند، آن را در عرض پنج سال دوباره به دست می آورند.

اما عدم کاهش وزن اغلب به دلیل فقدان اراده برای ایجاد تغییرات مهم در سبک زندگی مانند تغذیه سالم، کاهش کالری و افزایش فعالیت بدنی نیست. بلکه یک راز کوچک و تلخ وجود دارد و آن این است که بدن ما برای ذخیره چربی برنامه ریزی شده است.

دانیل لیبرمن دیرینه‌انتروپولوژیست هاروارد این راز را اینگونه توضیح می‌دهد: «همه حیوانات به مقداری چربی نیاز دارند، اما انسان‌ها به‌طوری تکامل یافته‌اند که سطوح فوق‌العاده بالایی از چربی دارند، حتی انسان‌های لاغر. بنابراین ما همیشه تحت فشار بیولوژیکی استثنایی برای حفظ چربی هستیم.

او می افزاید: «چربی انرژی قابل ذخیره است. این به انسان های اولیه کمک کرد تا زنده بمانند، بدن آنها را برای یافتن غذا نیرو داد، مغز آنها را فعال نگه داشت و آنها را به اندازه کافی سالم نگه داشت تا تولید مثل کنند.”

آقای لیبرمن معتقد است که انسان ها اساسا نه برای شاد بودن و نه برای سالم بودن، بلکه برای موفقیت در تولید مثل سازگار و تکامل یافته اند.

او می گوید: «این مغزهای بزرگ ما انرژی زیادی مصرف می کنند. وقتی نوزاد متولد می شود، نیمی از انرژی آن صرف فعالیت مغز می شود. بنابراین، نوزادان انسان بسیار چاق به دنیا می آیند. اساساً نیاز زیاد بدن انسان به چربی بالا، انسان را در مقایسه با سایر گونه ها به گونه ای چاق غیرطبیعی تبدیل کرده است.

او تاکید می کند که انسان ها هرگز برای کاهش وزن عمدی تکامل نیافته اند. اما تکامل سریع محیط زندگی باعث شده است که امروزه دیگر مجبور نیستیم از حیوانات وحشی فرار کنیم، مسافت های طولانی را با پای پیاده طی کنیم یا شکار کنیم، در نتیجه با اضافه وزن و چاقی مواجه شده ایم، اما در چنین شرایطی تکامل یافته ایم. راهی که ما عمداً دچار کمبود وزن هستیم. نگذار

آقای لیبرمن پنج توصیه و نکته برای غلبه بر چالش کاهش وزن ارائه می دهد. اول اینکه “چربی برای انسان اهمیت ویژه ای دارد. حتی انسان های لاغر نیز بین ۱۵ تا ۲۵ درصد چربی بدن دارند که سه تا چهار برابر بیشتر از سایر پستانداران است. بنابراین، قرار نیست همه انسان ها به عنوان مدل های تبلیغاتی در تلویزیون باشند. و شبکه های اجتماعی.”

دوم اینکه چربی در واقع به ما کمک می کند زنده بمانیم و رشد کنیم. زیرا این چربی به سوخت مغز بزرگ و انرژی بالای مورد نیاز برای تولید مثل کمک می کند و در عین حال فعالیت بدنی ما را تضمین می کند.

لیبرمن به عنوان سومین نکته توصیه کرد: «اگر وزن شما در مدت زمان کوتاهی چند کیلوگرم بالا و پایین می‌رود، نگران نباشید. بسیاری از این تغییرات به دلیل آب است.

او می افزاید: «اگر برای کاهش وزن مشکل دارید، خودتان را شکست ندهید. ما هرگز به گونه‌ای تکامل نیافته‌ایم که به‌طور داوطلبانه کمتر از آنچه مصرف می‌کنیم، یعنی رژیم غذایی، انرژی مصرف کنیم.»

آقای لیبرمن می‌گوید رژیم گرفتن واکنش‌های گرسنگی بدن را تحریک می‌کند، که باعث می‌شود افراد رژیمی هوس غذا کنند و با کاهش متابولیسم، انرژی خود را حفظ کنند. او می افزاید: «بنابراین وقتی افراد رژیم می گیرند، تقریبا همیشه سعی می کنند بر سازگاری های قدیمی و اساسی غلبه کنند تا از کاهش وزن جلوگیری کنند.

اگر می‌پرسید کدامیک برای کاهش وزن، ورزش یا رژیم غذایی مهم‌تر است، پاسخ هر دو است، اما به دلایل مختلف. آقای لیبرمن خاطرنشان می کند: “شما می توانید با رژیم غذایی بیشتر از ورزش وزن کم کنید.” اما ورزش می تواند به جلوگیری یا بازیابی وزن کمک کند، به علاوه فواید بسیار دیگری هم برای سلامت روانی و هم برای سلامت جسمی دارد.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا