اخبار اقتصاد ایران

افزایش تقاضا: ریزش بازار طلا و سکه متوقف شد :: افق میهن

تقاضای سکه و طلا در هفته سوم بهمن ماه افزایش یافت و به دنبال آن روند نزولی شدید قیمت ها که از دو هفته پیش یعنی در هفته سوم آغاز شد، همراه بود. بهمن ماه ایستاد. طلای آب شده به سطح ۱۳ میلیون تومان بازگشت و سکه امامی در یک قدمی کانال ۳۲ میلیون تومان قرار گرفت.

به گزارش افق میهن، در پاییز و زمستان امسال روزهای پرتقاضای زیادی برای بازار سکه و طلا رقم خورد به طوری که قیمت ها نسبت به دو هفته قبل در هفته دوم افزایش چشمگیری داشت. بهمن در ماه، روند صعودی قیمت ها متوقف شد. در افت هفتگی سنگین، سکه از کانال ۳۵ میلیون تومان به کانال ۳۱ میلیون تومان نزدیک شد، اما بررسی ها نشان می دهد که قیمت سکه و طلا در هفته سوم بهمن ماه پس از سقوط سنگین دو مثبت است. چند هفته پیش.

سکه طرح جدید هفته گذشته بین ۳۱ تا ۳۲ میلیون تومان در کانال در نوسان بود. اواسط هفته برخی منابع مدعی شدند قیمت سکه تا کانال ۳۳ میلیون تومان افزایش یافت اما خیلی زود با موج جدیدی از عرضه ها به کانال ۳۲ میلیون تومان بازگشت. بررسی ها نشان می دهد پس از پنج هفته نوسانات قیمت سکه در هفته سوم بهمن ماه کاهش یافت و بازار از شرایط هیجانی خارج شد، اما سکه در محدوده ۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان پر تقاضا بود.

تعطیلات پنج شنبه و یکشنبه نیز دلیلی شد برای کاهش نوسانات بازار طلا از اواسط هفته. فاطمی یکی از فعالان بازار طلای اصفهان درباره نوسانات بازار سکه می گوید: اگرچه قیمت ها افزایش پیدا نکرد، اما خط روند نزولی شکسته شد تا امید برای رسیدن به کانال های بالاتر زنده شود. گزارش های میدانی از بازار سکه و طلا حکایت از کاهش شدید تقاضا دارد. بازاریابان مدعی هستند که در سال های گذشته تقاضا برای خرید مصنوعات به ویژه در ماه های رجب و شعبان افزایش یافته بود اما امسال برخلاف انتظار تقاضای خاصی در بازار وجود ندارد. فاطمی ادامه داد: بیشتر خریداران را تاجران و دلالان کوتاه مدت تشکیل می دهند و میزان تقاضای واقعی نزدیک به صفر است. همین موضوع را در بازار طلای مذاب نیز می توان دید.

سطح تقاضا برای طلای آب شده پایین است، البته نتیجه قیمت طلای آب شده نیز مانند سکه امامی در هفته سوم است. بهمن ماه مثبت بود. قیمت طلای مذاب در اولین روز هفته جاری تا ۱۱ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان کاهش یافت اما در پایان هفته به کانال قیمتی بالای ۱۲ میلیون تومان بازگشت. رشد قیمت طلای مذاب در هفته سوم بهمن ماه بسیار بالاتر از سکه امامی بود.

در بازار طلای ذوب شده نیز مانند سکه امامی، تعطیلی آخر هفته دلیلی برای کاهش نوسانات بازار به ویژه در روز چهارشنبه بدون توجه به ارزش طلا شد. در روزهای اخیر، انس گلد کمتر نوسان داشت. فاطمی در این خصوص می گوید: فعالان بازار طلا همواره نگاهی جزئی به بازارهای جهانی دارند، اما قیمت طلا روند صعودی یا نزولی ندارد، بنابراین طلای ذوب شده موج قوی صعودی و نزولی به خود نمی گیرد. هفته چهارم بهمن ماه مصادف با تعطیلات سال نو در چین است، به همین دلیل است که بسیاری از مردم تا پایان آن را باور دارند. بهمن موج قوی صعودی یا نزولی در بازار طلا وجود نخواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا