فرهنگ و هنر

۵ شرط اجرای حاکمیت شرکتی در بازار سرمایه


ایران تحلیل –

قاسم محسنی در رابطه با اجرای بهتر دستورالعمل حاکمیت شرکتی، با توجه به تاکید رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار بر اجرای این دستورالعمل که یکی از برنامه های مهم سازمان در سال ۱۴۰۳ است، گفت: سنا: دستورالعمل حاکمیت شرکتی موضوع بسیار مهمی است و تاکید بر اجرای بهتر آن از سوی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به بهبود روند اجرا کمک خواهد کرد.

منافع همه ذینفعان

وی افزود: بر اساس سیاست های اصل ۴۴ قانون اساسی، تصمیم بر واگذاری اقتصاد به بخش خصوصی بود، بنابراین حرکت به سمت خصوصی سازی مستلزم وضع قوانین با در نظر گرفتن مصالح جامعه، سهامداران خرد و همه ذی نفعان است. و رعایت کلیه چارچوب های مربوط به اصل ۴۴ قانون اساسی. است.

محسنی تصریح کرد: با رعایت تمامی چارچوب های مربوط به این قانون باید از رعایت عادلانه منافع افراد توسط شرکت های خصوصی اطمینان حاصل شود که این امر با رعایت اصول حاکمیت شرکتی محقق می شود. اگرچه کشور در اجرای اصول حاکمیت شرکتی از دنیا عقب است اما با اجرای دستورالعمل های جدیدی که تعیین شده قطعا گام های خوبی برخواهیم داشت.

بهبود کارایی اقتصادی، سیستم حاکمیت شرکتی

وی ادامه داد: به طور کلی یکی از عوامل اصلی ارتقای کارایی اقتصادی، نظام حاکمیت شرکتی است که مجموعه ای از روابط بین مدیریت، هیئت مدیره، سهامداران و سایر گروه های ذینفع را در بر می گیرد. این سیستم ساختاری را فراهم می کند که از طریق آن اهداف شرکت تعیین می شود و ابزار دستیابی به اهداف و نظارت بر عملکرد مشخص می شود.

استراتژی منسجم

مدیر عامل برهان ریتینگ تصریح کرد: اصول حاکمیت شرکتی بسیار متنوع و گسترده است و در مراحل بعدی باید از حالت شکل خارج شده و وارد حالت محتوای مدیریت شرکتی شویم. به این ترتیب باید به تدریج استراتژی منسجمی در دستورالعمل های حاکمیت شرکتی وجود داشته باشد تا شاهد اجرای صحیح اصول حاکمیت شرکتی به صورت واقعی در شرکت ها باشیم.

محسنی در ادامه گفت: برای اجرای بهتر اصول حاکمیت شرکتی، رتبه بندی و امتیاز دادن به شرکت ها کافی نیست، بلکه باید زمینه فرهنگ سازی را هموارتر کرد و سهامداران و کارکنان بدانند که در شرکت منافع دارند. یا محیط آنها و مردم باید بدانند که شرکت ها به مسئولیت های اجتماعی خود توجه دارند. .

وی افزود: برای اجرای بهتر این بخشنامه توجه سرمایه گذاران باید به این نکته معطوف شود که اگر شرکتی اصول حاکمیت شرکتی را رعایت کند، بازدهی معقول تری برای سهامداران داشته باشد و از این طریق، نرخ های تامین مالی متناسب با رعایت اصول حاکمیت شرکتی خواهد بود. خواهد بود.

تقویت فرهنگ مالکیت

مدیرعامل برهان ریتینگ در ادامه اظهار داشت: افزایش شفافیت، پاسخگویی، اطلاع رسانی، پاسخگویی به مشکلات سرمایه گذاران با در نظر گرفتن منافع ذی نفعان از جمله موارد ضروری در اجرای دستورالعمل حاکمیت شرکتی است.

وی بیان کرد: با توجه به کنترل، شفافیت و نظارتی که توسط مدیران انجام می شود، می توان با بهره گیری از فرهنگ سهامداران از طریق حاکمیت شرکتی به توزیع متوازن ثروت و افزایش مشارکت جامعه دست یافت. همچنین یک شرکت موفق است که در آن حاکمیت شرکتی به رسمیت شناخته شده است. شناخته شود.

محسنی تاکید کرد: برای اینکه شرکت ها از حداکثر توان خود برای رعایت اصول حاکمیت شرکتی استفاده کنند، باید برای شرکت هایی که این اصول را رعایت می کنند، مشوق هایی در نظر گرفته شود.

مدیرعامل برهان ریتینگ افزود: برای توسعه اصول حاکمیت شرکتی در کشور و دستیابی به محورهای اصلی آن نیازمند برنامه ریزی منسجم هستیم.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا