ترندهای روز

شگفتی دانشمندان از زنده ماندن زنبورهای ملکه در زیر آب

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

محققان می گویند مطالعات جدید نشان داده است که ملکه زنبور عسل می تواند به طور معجزه آسایی چند روز در زیر آب زنده بماند.

سابرینا روندو، محقق فوق دکتری در دانشگاه اتاوا در کانادا و نویسنده اصلی این مطالعه به خبرگزاری فرانسه گفت که برای اولین بار به طور تصادفی کشف کرد که گرده افشان ها، شاخه ای از زنبورهای عسل، می توانند در برابر غرق شدن مقاومت کنند.

خانم روندو در حال بررسی تاثیر آفت کش ها در خاک بر روی ملکه زنبورها بود که به طور تصادفی آب وارد لوله های چند تای آنها شد. زنبورهای گرده معمولاً زمستان را در چاله های زیرزمینی می گذرانند تا از سرما در امان بمانند.

این محقق درباره این حادثه گفت: من ابتدا ترسیدم، با وجود اینکه تعداد آنها کم بود و به همین دلیل اهمیت چندانی نداشتند، نمی خواستم زنبورها را از دست بدهم، اما بعد از دیدن زنده آنها شوکه شدم.

او سپس آزمایشی را با همکارانش طراحی کرد تا بهتر بفهمد چه اتفاقی افتاده است. در این آزمایش، محققان ۱۴۳ زنبور ملکه را که در خواب زمستانی بودند در لوله‌ها قرار دادند و آنها را به درجات مختلف و برای مدت زمانی بین ۸ ساعت تا ۷ روز در آب غوطه‌ور کردند.

یافته ها نشان داد که ۸۱ درصد از ملکه زنبورهایی که در آب غوطه ور شده بودند، نه تنها به مدت ۷ روز زنده ماندند، بلکه پس از بازگشت به شرایط خشک به مدت ۸ هفته نیز به زندگی خود ادامه دادند.

دکتر روندو گفت که بقای این گرده افشان ها که برای اکوسیستم ها حیاتی هستند، در میان روندهای نگران کننده جهانی در کاهش جمعیت آنها “دلگرم کننده” است و گفت که عملکرد ملکه زنبورها در این شرایط دشوار زندگی و بقای آنها شگفت آور بوده است.

نایجل رین از دانشگاه گوئلف، نویسنده دیگر مقاله نیز در این رابطه گفت: گرمایش زمین که باعث سیل های مکرر و شدید در مناطق مختلف جهان می شود، چالشی غیرقابل پیش بینی را برای گونه های ساکن در خاک، به ویژه زنبورهای عسل ایجاد می کند. این است که آنها در زیر زمین لانه می کنند یا زمستان را می گذرانند.

وی افزود: زنبورهای ملکه با این توانایی می توانند در برابر افزایش سیلاب های ناشی از تغییرات آب و هوایی که چاله های خواب زمستانی آنها را تهدید می کند، مقاومت کنند.

به گفته محققان، تأثیر بلندمدت این بر سلامت زنبور عسل و تأثیراتی که می تواند بر کندو داشته باشد، هنوز به تحقیقات بیشتری نیاز دارد. همچنین، این مطالعه باید بر روی سایر گونه‌های زنبور عسل نیز تکرار شود تا مشخص شود که این صفت چقدر رایج است.

نتایج مطالعات جدید در مجله علمی «Biology Letters» منتشر شده است.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا