ترندهای روز

بیگانگان فضایی ممکن است در واقعیت بنفش باشند

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

به گفته گروهی از اخترشناسانی که در حال مستندسازی ترکیب شیمیایی منحصر به فرد موجودات ارغوانی رنگ هستند، اگرچه هیچ راه قطعی برای شناخت رنگ فرازمینی ها وجود ندارد، اما حیات فرازمینی می تواند شامل باکتری های بنفش باشد.

یک مطالعه جدید نشان می دهد که این میکروب ها ممکن است در اوایل تاریخ سیاره ما بر زمین تسلط داشته باشند و برای زندگی در جهان های دوردست که به دور ستاره های قرمز کوچکتر از خورشید ما می چرخند، مناسب بوده اند.

لیزا کالتنگر، یکی از نویسندگان این مطالعه از دانشگاه کرنل، می‌گوید: «آخرین تلاش‌ها ایجاد پایگاه‌داده‌ای از نشانه‌های حیات بوده است تا مطمئن شویم تلسکوپ‌های ما زندگی را می‌بینند، اگر دقیقاً شبیه آنچه ما هر روز می‌بینیم باشد.» ما هر روز در اطراف خود با آن مواجه می شویم وگرنه آن را از دست نمی دهند. باکتری های بنفش می توانند در شرایط مختلف زنده بمانند و رشد کنند، و تصور اینکه در بسیاری از دنیاهای مختلف، رنگ بنفش ممکن است جایگزین رنگ سبز فرضی برای موجودات فضایی شود، آسان است.

زمین تنها سیاره ای است که ما از آن می شناسیم که در آن حیات وجود دارد و بنابراین بهترین راهنمای ما در شکار حیات فرازمینی است. زندگی با فتوسنتز تولید کننده اکسیژن که توسط کلروفیل، رنگدانه سبز رنگی که توسط اکثر موجودات برای جذب نور خورشید استفاده می شود، حفظ می شود. این تا حدود ۲.۴ میلیارد سال پیش وجود نداشت، زمانی که جلبک های سبز آبی به نام سیانوباکتری ها اولین گونه شناخته شده ای بودند که فتوسنتز کردند و شروع به استفاده از کلروفیل برای مهار نور خورشید کردند. دی آنها مونوکسید کربن را برای انرژی متابولیزه می کنند و به عنوان یک محصول جانبی اکسیژن آزاد می کنند.

قبل از آن، میکروارگانیسم ها با استفاده از یک مولکول رنگدانه بنفش به نام شبکیه، انرژی متابولیک تولید می کردند. دانشمندان فکر می کنند که اگر شبکیه در دیگر جهان های دور وجود داشته باشد، اثر منحصر به فرد این مولکول می تواند توسط تلسکوپ های زمینی و فضایی آینده شناسایی شود.

لیجیا فونسکا کوئلیو، نویسنده اصلی این مطالعه، از مؤسسه کارل ساگان در نیویورک، می‌گوید: «آنها در حال حاضر در اینجا در بخش‌های خاصی رشد می‌کنند. تصور کنید اگر آنها با گیاهان سبز، جلبک‌ها و باکتری‌ها رقابت نمی‌کردند، یک خورشید قرمز می‌تواند مطلوب‌ترین شرایط را برای فتوسنتز به آنها بدهد.

کوئلیو و تیمش استدلال می کنند که جستجوی فعلی برای حیات بیگانه به دنبال رنگدانه های سبز است، عمدتاً به این دلیل که تحقیقات در مورد موجودات با رنگ های دیگر، از جمله بنفش، محدود بوده است. محققان برای فهرست‌بندی ترکیب شیمیایی موجودات بنفش، باکتری‌های بنفش رنگی را که از مکان‌های مختلف، از جمله آب‌های کم‌عمق در برکه‌های کرنل، کیپ کاد، ماساچوست، و دریچه‌های هیدروترمال در اعماق دریا جمع‌آوری شده بودند، پرورش دادند و اثرات منحصربه‌فرد آنها را اندازه‌گیری کردند. . در شبیه‌سازی‌های بعدی، آن‌ها باکتری‌های بنفش را که بر انواع سیاره‌های هم اندازه زمین، از جمله جهان‌های اقیانوسی، کره‌های یخی منجمد، و کره‌های زمینی سنگی مانند زمین، تسلط داشتند، مدل‌سازی کردند.

باکتری‌های ارغوانی مجازی نشانه‌های زیستی قابل تشخیصی تولید می‌کنند که مجموعه داده‌های جدیدی را در اختیار اخترشناسان قرار می‌دهد تا تلسکوپ‌های نسل بعدی را در جستجوی حیات بیگانه تامین کنند.

کالتنگر می گوید: «ما فقط چشمانمان را به روی این جهان های شگفت انگیز اطرافمان باز می کنیم.

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا