ترندهای روز

از روبوتاکسی تا مریخ؛ نگاهی به بدترین پیش‌بینی‌ها و وعده‌های ایلان ماسک در ۱۵ سال اخیر

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

ایلان ماسک بخش قابل توجهی از زندگی خود را صرف پیش بینی ها و ایده هایی کرده است که برخی از آنها به لطف تیم کارآمدش در اسپیس ایکس به واقعیت تبدیل شده اند. اما در میان این پیش بینی ها موارد زیادی وجود دارد که ماسک دوست دارد آن ها را از ذهن مردم پاک کند، زیرا هیچ کدام به نتیجه قطعی نرسیده اند.

ایلان ماسک اخیراً طی گفتگو با رئیس صندوق سرمایه گذاری دولتی نروژ اظهاراتی در مورد هوش عمومی مصنوعی (AGI) ارائه کرده و پیش بینی کرده است که بشر تنها در یک تا دو سال آینده به این فناوری دست خواهد یافت و شاهد هوش مصنوعی شبیه انسان خواهیم بود. . ماسک اعلام کرد: «این ادعای بزرگی است که بگوییم هوش مصنوعی (حتی به کمک رایانه) از انسان هوشمندتر است. آیا ماشین‌ها و روبات‌ها از انسان‌هایی که کاربر کامپیوتر هستند باهوش‌تر هستند؟ احتمالا هنوز نه؛ اما شاید در پنج سال آینده به این موضوع برسیم.»

البته با توجه به سابقه ایلان ماسک در پیش بینی های بعضا اشتباه، نمی توان زیاد به حرف های او تکیه کرد و باید دید مسیر توسعه هوش مصنوعی در آینده چگونه طی خواهد شد. در ادامه بدترین پیش بینی ها و وعده های ایلان ماسک در پانزده سال اخیر را مرور خواهیم کرد.

روباتاکسی در سال ۲۰۲۰

در سال ۲۰۱۹، ایلان ماسک پیش بینی کرد که علیرغم برخی محدودیت های قانونی، رباتاکسی از سال بعد، ۲۰۲۰ در تسلا وجود خواهد داشت. او همچنین ادعا کرد که داشتن چیزی جز خودروهای تسلا تا سال ۲۰۲۲ بی فایده خواهد بود. زیرا تنها خودروهای تسلا می توانند قابلیت های سطح بالا و خودران را از طریق نرم افزار رانندگی خودران خود ارائه دهند و سایر خودروها از یک سیستم سخت افزاری کامل خودران محروم هستند.

از Robotaxis تا مریخ؛ نگاهی به بدترین پیش بینی ها و وعده های ایلان ماسک در 15 سال گذشته

با وجود تلاش‌های مداوم در پشت صحنه و وعده‌های داده شده برای رونمایی از رباتاکسی، تردیدهای زیادی در مورد عرضه تجاری این خودروها در آینده نزدیک وجود دارد. از سوی دیگر، شرکت هایی مانند کروز و وایمو نیز روی فناوری مشابه کار می کنند، اما آنها نیز موفقیتی کسب نکرده اند. در نتیجه ظاهرا شجاعت ماسک برای توسعه چنین پروژه ای هنوز اجرایی نشده است و شاید برای دیدن این خودروها باید زمان بیشتری را منتظر بمانیم.

هایپرلوپ

در سال ۲۰۱۳، ماسک ایده هایپرلوپ ۶۰۰ مایل در ساعت را مطرح کرد و از چشم انداز خود برای این پروژه صحبت کرد، اما اعلام کرد که آن را توسعه نخواهد داد. در توییتی در سال ۲۰۱۷، او همچنین ایده ساده‌تری به نام «حلقه» را پیشنهاد کرد، شبیه به هایپرلوپ اما بدون لوله‌های خلاء، برای مسیرهای کوتاه‌تر.

از Robotaxis تا مریخ؛ نگاهی به بدترین پیش بینی ها و وعده های ایلان ماسک در 15 سال گذشته

در سال ۲۰۱۸، در یک کنفرانس مطبوعاتی با شهردار شیکاگو، ماسک برنامه‌های شرکت Boring را برای ساخت یک تونل ۱۸ مایلی بین مرکز شهر شیکاگو و فرودگاه Ohr اعلام کرد که مسافران را بین دو نقطه در ۱۲ دقیقه جابجا می‌کند. این ایده هرگز محقق نشد و در حال حاضر به حمل و نقل عمومی تسلا در لاس وگاس محدود شده است.

استقرار در مریخ تا سال ۲۰۲۴

SpaceX به دلیل دستاوردهای فضایی و گسترش اینترنت ماهواره ای، برجسته ترین دارایی ایلان ماسک است. با این حال، پیش بینی های فضایی ایلان ماسک، به ویژه در مورد بازه زمانی استعمار مریخ، اغلب جاه طلبانه بوده است. مانند پیش‌بینی حضور انسان در این سیاره تا سال ۲۰۲۴. ماسک در ژوئن ۲۰۱۴ به CNBC گفت: “امیدوارم اولین انسان‌ها در ۱۰ تا ۱۲ سال آینده به مریخ بروند و فکر می‌کنم که قطعاً این اتفاق خواهد افتاد.”

از Robotaxis تا مریخ؛ نگاهی به بدترین پیش بینی ها و وعده های ایلان ماسک در 15 سال گذشته

اگرچه ماسک می خواهد شهرهای قابل سکونت برای یک میلیون نفر در مریخ بسازد، اما احتمالاً در چند سال آینده چنین هدفی دور از دسترس خواهد بود. زیرا کارشناسان اکنون بر روی ماموریت بازگشت به ماه تمرکز کرده اند.

تا سال ۲۰۱۸ به دور ماه سفر کنید

از Robotaxis تا مریخ؛ نگاهی به بدترین پیش بینی ها و وعده های ایلان ماسک در 15 سال گذشته

در سال ۲۰۱۷ ماسک اعلام کرد که مشتریان اختصاصی اسپیس ایکس تا سال ۲۰۱۸ به دور ماه سفر خواهند کرد.البته چنین سفری هنوز انجام نشده و آخرین برنامه این شرکت برای ارسال مشتریان در سال ۲۰۲۳ نیز با شکست مواجه شده است. اگرچه ناسا سفر انسان به ماه را برای سال ۲۰۲۵ با ماموریت آرتمیس ۲ در نظر گرفته است، اما هنوز هیچ اطلاعاتی از چنین سفری توسط اسپیس ایکس برای شهروندان عادی منتشر نشده است.

تعداد مبتلایان به کووید ۱۹ صفر خواهد شد!

یکی از بدنام ترین پیش بینی های ایلان ماسک به ۱۹ مارس ۲۰۲۰ برمی گردد. زمانی که ایلان ماسک علیرغم ثبت روزانه ۲۰۰۰۰ مورد جدید ابتلا به کرونا گفت که تا پایان آوریل همان سال تعداد مبتلایان به این بیماری در آمریکا به صفر خواهد رسید. اما این پیش بینی نیز مانند موارد ذکر شده اشتباه بود و بیش از یک میلیون شهروند آمریکا بر اثر این بیماری جان خود را از دست دادند.

دسترسی به ماشین با رانندگی مستقل

از Robotaxis تا مریخ؛ نگاهی به بدترین پیش بینی ها و وعده های ایلان ماسک در 15 سال گذشته

در سال ۲۰۱۶، ماسک پیش بینی کرد که رانندگان تسلا می توانند به خودروهای خود در هر مکانی دسترسی داشته باشند. چنین ویژگی به رانندگان این امکان را می‌دهد تا با اتومبیل‌هایشان که به‌طور مستقل رانندگی می‌کنند، خود را در موقعیت راننده قرار دهند. اما در سال ۲۰۱۸، تسلا ایجاد و توسعه این قابلیت را رها کرد و ماسک، با امتناع از اعتراف به اشتباه بودن پیش بینی خود، اعلام کرد که چنین فناوری به زودی در دسترس خواهد بود.

خودروهای خودران در سال آینده

در یک ویدیوی بارگذاری مجدد از ایلان ماسک، او در مورد پیش بینی خود از رانندگی تمام اتوماتیک در سال آینده (در زمان پخش ویدیو) صحبت می کند، اما مشکل اینجاست که این وعده بارها و بارها تکرار شده است.

هوش مصنوعی؛ خطرناک تر از سلاح هسته ای

با وجود هشدارهای ایلان ماسک در مورد خطرات هوش مصنوعی، او حضور در OpenAI را به عنوان یک سرمایه گذار تجربه کرد و سپس نقش مهمی در توسعه و پیشرفت هوش مصنوعی در سایر بخش ها ایفا کرد. این تناقض را می توان در رفتار فعلی ماسک نیز مشاهده کرد و با وجود درخواست او برای احتیاط بیشتر در توسعه این فناوری، خودش روی هوش مصنوعی Grok سرمایه گذاری کرده است. این تناقض زمانی است که ماسک در توییتی در آگوست ۲۰۱۴ نوشت که هوش مصنوعی قطعا از سلاح های هسته ای خطرناک تر است.

کارخانه شکلات

یکی از وعده های جالبی که عملی نشد، تاسیس شرکت شکلات سازی ایلان ماسک بود. در ماه مه ۲۰۱۸، او در توییتی اعلام کرد که در مورد راه اندازی یک خط تولید شکلات جدی است. اما این هرگز اتفاق نیفتاد.

نتیجه

شخصیت بصیرت ایلان ماسک باعث شده تا شاهد نوآوری های متفاوتی از او باشیم و ردپای او را در برخی فناوری های مهم روز مانند فضا و اینترنت ماهواره ای ببینیم. اما همین رویاپردازی او را به پیش بینی ها و وعده هایی سوق داده است که با شرایط کنونی بشر همخوانی ندارد و دستیابی به آنها گاه زیرساخت های مهمی را می طلبد.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا